Відомості про мову Pascal. Скачати
Практичні роботи Скачати
Практична робота №1
ТЕМА: Робота в середовищі програмування. Запуск програм на виконання.
МЕТА: Ознайомитись з середовищем програмування Паскаль. Навчитись зчитувати, редагувати, записувати та виконувати програми.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
- Вивчити теоретичний матеріал.
- Ввійти в середовище програмування.
- Познайомитись з середовищем програмування.
- Познайомитись з редактором тексту програмного середовища.
- Зчитати з диска програму, яка записана в файлі class.pas.
- Виконати дану програму.
- Переглянути отримані результати.
- Записати дану програму в файл на диск під іншим іменем.
- Створити виконуваний exe-файл.
- Вийти з середовища програмування.
- Виконати в системі DOS записаний exe-файл.
- Оформити звіт з практичної роботи.
У звіті з практичної роботи описати призначення і порядок виконання всіх вказівок, які використовувалися а роботі.
Запитання для самоконтролю
- Для чого призначена мова програмування Паскаль?
- Що таке транслятор?
- Що таке інтерпретатор?
- З чого складається система програмування?
- Як ввійти в середовище програмування Turbo Pascal?
- Як ввійти і вийти з головного меню середовища програмування Паскаль?
- Що означає термін «виконати команду»?
- Який порядок створення програми і запису її в файл?
- Як відредагувати програму, яка записана в файл на диск?
- Як вийти з середовища програмування?
Практична робота №2
ТЕМА: Створення і реалізація програм на введення і виведення даних.
МЕТА: Навчитись і оволодіти практичными навичками складання, введення, редагування найпростіших програм на введення і виведення даних.
ЗАВДАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
1. Вивчити теоретичний матеріал з теми:
- запис констант, змінних;
- правила запису алгебраїчних виразів;
- використання вказівки присвоювання;
- організація введення і виведення даних.
2. Скласти програму обчислення значення заданої функції.
3. Виконати дану програму і обчислити значення функції при заданих даних.
4. Оформити звіт з практичної роботи.
Зразок виконання практичної роботи
ПРАКТИЧНА РОБОТА №2
ТЕМА: Створення та реалізація програм на введення і виведення даних.
МЕТА: Скласти програму обчислення значення функції.
Y= (a+b)/ (a-b) при a=6, b=14, c=4
Програма розв’язку даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota2;
Var
Y: real;
a, b, c: integer;
begin
write (‘Введіть значення a: ‘);
readln (a);
write (‘Введіть значення b: ‘);
readln (b);
write (‘Введіть значення c: ‘);
readln (c);
Y:=(a=b-c)/(a-b);
writeln (‘Значення функції Y=’,Y);
end.
Запитання для самоконтролю:
- Які службові слова використовуються для запису лінійних алгоритмів?
- Що являє собою програма розв’язку задачі мовою програмування Паскаль?
- Як записується заголовок програми?
- Які блоки використовуються в програмі?
- Яка структура програми мовою Паскаль?
- Як відділяється запис однієї вказівки від іншої?
- Яким символом закінчується запис кінця програми?
Практична робота №3
ТЕМА: Створення та реалізація найпростіших лінійних програм.
МЕТА: Навчитись і оволодіти практичними навичками складання, введення, редагування і виконання найпростіших лінійних програм.
ЗАВДАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
1. Вивчити теоретичний матеріал з даної теми:
- запис констант, змінних, стандартних функцій;
- правила запису алгебраїчних виразів;
- використання вказівки присвоювання;
- організація введення та виведення даних;
2. Скласти програму обчислення значення заданої функції.
3. Виконати дану програму і обчислити значення функції при заданих даних.
4. Оформити звіт з практичної роботи.
Зразок виконання практичної роботи
ПРАКТИЧНА РОБОТА №3
ТЕМА: Створення та реалізація найпростіших лінійних програм.
МЕТА: Скласти програму обчислення значення функції
F=A*Ln(A+B)+CosB/C при A=0.6, B=-2.3, C=4.1
Програма розв’язку даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota3;
Var
F, A, B, C: real;
begin
write (‘Введіть значення A: ‘);
readln (A);
write (‘Введіть значення B: ‘);
readln (B);
write (‘Введіть значення C: ‘);
readln (C);
F=A*Ln(A+B)+CosB/C при A=0.6, B=-2.3, C=4.1
writeln (‘Значення функції F=’,F);
end.
Результати виконання програми:
Введіть значення A: 0.6
Введіть значення B: -2.3
Введіть значення C: 4.1
Значення функції F=1.7809162608E+00
Примітка. Програмісту самому необхідно потурбуватись про те, щоб функції Sqrt, Ln виконувались тільки над додатними числами. В разі необхідності, в залежності від значення даних, потрібно використати функцію Abs.
Завдання для практичної роботи №3
Практична робота №4
ТЕМА: Опис і реалізація найпростіших циклічних програм.
МЕТА: Навчитись складати та реалізовувати циклічні програми.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Вивчити можливості мови програмування Паскаль з реалізації вказівки повторення:
а) з передумовою;
б) з післяумовою;
в) з параметром;
2. Відповісти на контрольні запитання.
3. Скласти программу розв’язування задачі згідно із завданням.
4. Виконати дану програму.
5. Підготувати і використати тести для перевірки правильності функціонування програми.
6. Оформити звіт з практичної роботи.
Зразок виконання практичної роботи
ПРАКТИЧНА РОБОТА №4
ТЕМА: Опис і реалізація найпростіших циклічних програм.
МЕТА: Скласти програму циклічного обчислювального процесу.
Завдання. Скласти програму знаходження факторіала числа n.
n!=1*2*3*…*n
Програма розв’язування даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota4;
Var N, i: integer;
FACTORIAL: longint;
begin
writeln (‘Введіть значення натурального числа n ‘);
write (‘n=’);
readln (N);
FACTORIAL:=1;
for i:=1 to N do
FACTORIAL:= FACTORIAL*I;
writeln (N,’!=’,factorial)
end.
Результати виконання програми:
Введіть значення натурального числа n.
n=10
10!=3628800
Тестування програми
1) n=2 2!=2
2) n=3 3!=6
3) n=4 4!=24
Завдання для практичної роботи
- Знайти суму цілих додатних чисел, кратних 4 і менших 50.
- Знайти суму цілих додатних парних чисел менших 50.
- Знайти суму цілих додатних непарних чисел менших 50.
- Знайти суму цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.
- Знайти суму членів ряду
, якщо n=10, a=3
- Знайти значення функції
Y=Sin1+Sin2+Sin3+…SinN, якщо N=15
- Знайти середнє арифметичне число всіх цілих додатний чисел менших 20.
- Знайти середнє геометричне число всіх цілих додатний чисел менших 10.
- Дано натуральне число N, дійсне x. Знайти значення функції
- Вивести на екран дисплея всі малі букви латинського алфавіту і їх коди.
Запитання для самоконтролю:
- Як записується і виконується вказівка повторення з передумовою?
- Як записується і виконується вказівка повторення з післяумовою?
- Яка різниця між вказівками повторення з передумовою і післяумовою?
- Як записується і виконується вказівка повторення з параметром?
- Як організовується вихід з вказівок повторення?
- Чи можна всередині тіла вказівки повторення з параметром змінювати параметр циклу.
Практична робота №5
ТЕМА: Створення та реалізація програм із розгалуженням.
МЕТА: Навчитись складати та реалізовувати програми з використанням вказівок розгалуження.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
1. Вивчити можливості мови програмування Паскаль з реалізації обчислювального процесу із розгалуженням.
2. Відповісти на контрольні запитання.
3. Скласти програму розв’язання задачі згідно із завданням.
4. Виконати складену програму.
5. Підготувати і використати тести (кількість тестів дорівнює кількості віток розгалуження) для перевірки правильності функціонування програми.
6. Оформити звіт з практичної роботи.
Зразок виконання практичної роботи
ПРАКТИЧНА РОБОТА №5
ТЕМА: Створення та реалізація програм із розгалуженням.
МЕТА: Скласти програму обчислювального процесу із розгалуженням.
ЗАВДАННЯ. Обчислити податок із заробітної плати в залежності від її величини за формулою:
Програма розв’язування даної задачі мовою програмування Паскаль.
Program Probota5;
Var P, Z: real;
begin
writeln (‘Введіть значення величини заробітної плати: ‘);
write (‘z=’);
readln (z);
if Z<=17 then P:=0
else if (Z>17) and (Z<85) then P:=0.1*Z
else P:=0.15*(Z-85)+6.80;
writeln (‘Прибутковий податок дорівнює:’);
writeln (‘Z=’,Z:5:2,’ P=’,P:5:2);
end.
Результати виконання програми:
Введіть значення величини заробітної плати:
z=50
Прибутковий податок дорівнює:
Z=50.000 P=5.00
Тестування програми
Z=10 P=0.00
Z=40 P=4.00
Z=100 P=9.05
Завдання для практичної роботи